måndag, november 02, 2009

Direktimporterat negerhångel - en ren fröjd för en känslig gom

Idag var det av någon anledning mycket fokus på Finland.

Det började med kommentaren om min finlandssvenska gammelmormor: "Hon hatade finnar". Det fortsatte med ett mail skrivet på finska, ställt till svensktalande medarbetare som givetvis inte förstod ett jota. Rullade vidare till att en pojke, vars avlägsna släkting var finne, läste finska som hemspråk i 3 år.
Sen var det fikapaus...


Min kollega, vi kan kalla henne Muminmamma, hade varit hem till Vaasa & passade på att köpa med sig finska mums-mums sk negerkyssar. Givetvis var jag tvungen att påpeka att den vackra etiketten* aldrig skulle tillåtas i Sverige. Ingen förstår varför.

I Finland däremot är det helt OK för det finns inte så många negrer där.** Muminmamma hade dock sett två stycken under helgen i Vaasa men inte på samma ställe. Det finns nämligen inget motsvarande Rinkeby eller Akalla i Finland. Dem är så få så även om man försökte sitt allra bästa med att klumpa ihop dem är det helt omöjligt... Jag har funderat & funderar fortfarande på om ordet segregation ens existerar i Finland!?


Annan kuriosa som framkommit under dagen: Allt som finnarna anser odugligt får en one way ticket med Viking Line till Sverige.



*Om bilden undgått dig, ta en titt till.
**För dig som inte hänger med: Finland har en, vad vi svenskar skulle kalla den, hård invandrarpolitik.

9 kommentarer:

Burberry Fields Forever sa...

Ja, de hette faktiskt tidigare negerkyssar. nu heter de brunbergs kyssar. eftersom bolaget som tillverkar dem heter just Brunberg. Som barn tyckte jag inte att de var rasistiska. Men nu i detta årtionde tycker jag nog att det är bra att de bytt namn.

Flinckan sa...

Jag både säger och skriver negerboll utan att skämmas det minsta.För mig betyder neger bara brun, eller svart. När jag var liten var Pippis pappa negerkung på Kurrekurre-dutt ön. Vad skulle han vara nu? Färgad överbefälhavare på en exotisk ö? Värderingar kan bli knas.

Rebecca sa...

Är du färgad? Jag trodde att du föddes svart.

Anonym sa...

Precis. Finska: Finlandsfärja. Svenska: Segregation....

But hey, jag ska inte klaga, som avkomma av 2 av Sveriges invandrarfientliga inställning mot Balter.... 60 pers av tusentals fick stanna.
Man kan undra varför inte hela världen per automatik finner mig underbar, fantastisk och ouppnåelig ;)
/Fidji

Rebecca sa...

Att jag finner dig underbar, fantastisk räcker inte det? Ouppnåelig är du f*n inte. ;)

Anonym sa...

haha! Inte för dig nej, ;)

Rebecca sa...

Burberry > Finlandssvensk som du är. När du var barn, visste du väl knappt vad en neger var?

Själv blev jag livrädd när vi fick en turk till klassen för jag hade bara träffat pizzabagaren innan det & han var från Italien. (småexotiskt)

Burberry Fields Forever sa...

Nej, man såg dem på tv i lakritsreklamer. Men sedan följde jag slaviskt The Bill Cosby Show. Så jag kände mig som en av Doktor Huxtables ungar. Den serien var ju iofs svarta människor som levde som vita.

Rebecca sa...

Cosbylainen ja. Man förstod inte... trodde bara att de var väldigt solbrända. Alla hade olika färg också. Mycket förvirrande.