tisdag, maj 11, 2010

Rondellhund

Lite kul att se tumultet som utbröt idag när Lars Vilks höll föreläsning men jag skriker väldigt högt på insidan.

Föreläsningen handlade om yttrandefrihet & konst. När en videoinstallation med nakna män där bilderna anspelade på religion & homosexualitet visades bröt kaoset ut. Man ser ett rum fullt av babbar som upprört skriker & poliser som måste använda tårgas & fysiskt våld för att försöka hålla ordning.

Eftersom jag inte skulle bry mig mindre om Jesus blev tecknad som en lönnfet masochist i blöja kan jag inte förmå mig att visa förståelse för varför muslimerna bryr sig om att Muhammed blev tecknad som rondellhund. Jag kan inte förstå varför homosexualitet orsakar så hatiska känslor hos vissa människor. Jag kan heller inte förstå hur det år 2010 ens ska behöva finnas en debatt om yttrandefrihet.

Det är många fördomar som bubblar i mig just nu. Fördomar om muslimer. Fördomar om förtryck.

9 kommentarer:

Anonym sa...

mhm...precis samma bubblor i mig...som i dig...

/Janne

Talal sa...

Det handlar mest om relationen mellan muslimer och deras religiösa person symboler, om någon pratar skit om dem är liksom sätter bilderna på dig själv naken och kallades för HORA! Ser du skillnaden? en sak till. innan du pratar om yttrandefrihet, det finns nåt som kallas MORAL! har du hört om detta innan?

Rebecca sa...

Janne > Ja, det är för sorgligt.

Talal > Jag förstår inte hälften av vad du skriver ovan. Öva på meningsuppbyggnaden & återkom.

Moral har ingenting med hedersmord & annat förtryck att göra.

"En sak ska du ha jävligt klart för dig grabben. Min moral, den är mycket gammal. Kom ihåg det!"

Talal sa...

du bytt ämnet nu, vi pratade om frihet och hur inträkta andras tron! och nu säger du hedersmord , kolla själv hur dödandet och våldtäkt i era samhället! varför ni tar inte upp eran händelser som ni gör på Islam?
en sak till du behöver inte vara arg mot mig! jag har ingeting mot dig att göra och jag känner inte heller dig, när jag pratade om moral och gav exempel, menade inte alls dig så du behöver inte bli sur:)

Rebecca sa...

Talal > Inte det minsta sur. Eftersom jag tror på yttrandefrihet. Det händer massor av skit i samhället & det har knappast med ras att göra. Det är mänskligheten det är fel på. Om du dock missat hela debatten runt Vilks så berör den just Islam. Jag skrev att jag har fördomar. Fördomar om muslimer. De fördomarna innefattar bl a nekande av yttrandefrihet, förtryck & kvinnovåld. Därmed inte sagt att inte andra än muslimer hänger sig åt den typen av handlingar.

Talal sa...

håller med, och ber om ursäkt samtidigt för störande i din blog..

Anonym sa...

Jag tror inte att det egentligen handlar om yttrandefrihet, utan om konstnärens behov att provocera och få upmärksamhet. Yttrandefriheten är det ju uppenbart inget fel på: Vilks får hålla på så mycket han vill utan att någon myndighet lägger sig i (jämför med Kina, Iran osv där man får fängelse för att säga fel saker). I Sverige får man säga precis vad man vill, så länge det inte rör sig om hot osv. Men om man som Vilks utnyttjar denna frihet för att provocera så får man ju finna sig i att folk blir upprörda. Det är ju inte precis förvånande att en direkt provokation får reaktioner, det var ju själva syftet. Vilks belyser inte något särkilt intressant om yttrandefrihet.

/Mattias

Rebecca sa...

Talal > Du har inte alls stört.

Mattias > Jag menar inte att Vilks belyser något särskilt intressant om yttrandefrihet. Jag anser att man ska ha rätt att som han gör provocera utan att behöva bli anfallen. Att yttra sina åsikter kommer givetvis att uppröra folk eftersom alla inte tycker samma sak. Om man inte kan göra det utan att riskera att få sätta livet till då kan det inte kallas yttrandefrihet. Anser jag.

Flinckan sa...

Heja! Bra med lite liv i bloggen. Är för trött i mössan för att bidra med något vasst själv. Men vänta baraaaa....nu ska jag sova. puss