söndag, maj 30, 2010

Hjärtevärk

När Tornseglarna kommer & det "sriiiar" utanför fönstret då vet jag att sommaren är här. Det där ljudet gör mig alldeles varm i själen. Förra sommaren kunde jag stå & lyssna på fågelungarna som pep från boet precis ovanför mitt fönster. Föräldrarna turades om att flyga in "take away". Jag har inte en enda gång reflekterat över att de skulle förstöra något eller skräpa ner & jag har aldrig hört någon klaga. Ändå bestämde man sig för att täta glappet mellan husväggarna & taken här.

Vad är det med människan att vilja dämpa & dräpa allt som är naturligt?

När dessa underbara fåglar anlände häromveckan hade de flugit ända ifrån Afrika.* När de kom fram var "sommarstugan" igenbommad. Ihärdigt flög dem om & om igen för att försöka ta sig in. De försöker fortfarande. Mitt hjärta blöder.


Det kanske inte blir så många såna här sötingar i år. En orsak till att beståndet av Tornseglare har minskat på senare år beror förmodligen på att de får det allt svårare att hitta boplats. Ingen boplats, inget knulla, inga ungar.



*
Det här är ju hemskt & jag är uppriktigt ledsen men när jag läser den meningen kan jag bara tänka på Varan-TV: "Å dagens program handlade alltså om att farbror Rutten Banan ringde ända ifrån Afrika. Tänk på det."

2 kommentarer:

Artemis sa...

Men stackars fåglar! Tror du inte de skulle kunna bygga nytt bo någon annanstans kanske? De måste ju överleva!
Suck, jag hatar sånt. Människan måste vara det mest korkade djur på den här planeten >:-(

Vanja sa...

Så får man inte göra! :c(
Jag undrar om det sätts upp några nya hem i form av fågelholkar.