lördag, september 18, 2010

Fortsättning följer

Saker tagna ur sitt sammanhang kan lätt misstolkas vilket har föranlett ilska gentemot mitt tidigare inlägg. Det lustigaste är att det har upprört de människor som ska känna mig bäst.

Fick t ex. ett samtal från min bästa kompis som sa att hon tyckte att det kändes oerhört obehagligt när hon läste vad jag hade skrivit. Hon trodde inte att jag kunde mena det & tyckte att om det där var min tro kunde jag lika gärna ringa till en av våra väninnor & tala om för henne vilken last jag anser att hon är för samhället. Hon verkade ha glömt att jag själv har varit en last för samhället för några år sen.

Hursomhelst så var det precis det som mitt förra inlägg syftade till. Att statuera ett exempel över hur vidrigt det låter i debatterna mellan blockens anhängare. Hur kan människor vara på det där viset? Småsinta, dömande & dra förhastade slutsatser om en människa enbart utifrån dennes politiska tro.

Jag har väldigt svårt att tro att människor delar ett partis alla åsikter. Jag tror snarare att man väljer det parti man känner att man delar flest åsikter med.

Så om jag säger att jag röstar blått betyder inte det att jag vill att alla människor som har det svårt ska utförsäkras. Precis som jag givetvis inte menar att alla människor som röstar rödgrönt är passiva gnällspikar.

2 kommentarer:

Jess sa...

Du hade nog behövt förklara från början att det var just ett exempel du statuerade i ditt inlägg, inte som nu när man läser och det ser ut som att det är din egen personliga åsikt du luftar. Vilket du såklart har rätt till, men då också får räkna med att människor i din närhet kan bli ledsna och ta illa upp. Jag tycker dom enda människor som är passiva gnällspikar är dom som INTE röstar, alla andra säger ju bara sin åsikt. Och åsikter skiljer ju från människa till människa. =) Kramis

Rebecca sa...

Word!