torsdag, juni 24, 2010

Jämställdhet - Till leda

ICA-Stig har hamnat i blåsväder. RO säger att ett avsnitt, där Cindy kör truck & demolerar butiken, förmedlar "en otidsenlig syn på könsrollerna som är kränkande för kvinnor"

Med andra ord är ICA-Stig nu sexistisk. Eftersom hela filmens budskap, enligt RO, är att kvinnor inte kör truck lika bra som män.*


Om en man hade kört trucken, hade Stig varit sexistisk då?

För jag menar, det hade väl i så fall betytt att män inte kör truck lika bra som kvinnor?!





* Jag trodde, i min enfald, att reklam-avsnitten handlade om ICA.

4 kommentarer:

Artemis sa...

Intressant frågeställning du tar upp. Svårt att svara på eftersom det är sällan män framställs på det viset. Jag tror här gäller det att se hur ofta detta sker för det är just uppreppningen som gör att blir ett problem, tycker jag i alla fall. Men man kan inte anmälla alla reklamfilmer samtidigt utan måste just ta var och en...

Anonym sa...

Stig visste väl att Cindy inte hade truckkörkort. Det var därför han påpekade att hon inte skulle använda den.

Rebecca sa...

Artemis > Så länge vi väljer att se saker & ting utifrån ett könsdiskriminerande perspektiv kommer vi aldrig att ha jämställdhet. Om man såg alla som människor & inte utifrån kön, hudfärg etc skulle de här frågorna aldrig snurra upp till ytan.

Anonym > Det är vad jag väljer att tro. Att Cindy förutsätter att Stig menar att tjejer inte kan köra truck, det är ju hennes problem.

Artemis sa...

Jag håller med om att vi ska se alla som människor. Jag bara förstår inte hur detta hindras av att uppmärksamma könsdiskriminering i de fall då det pågår. Eller tror du att det är bara påhitt?
Men visst man kan kämpa emot när män diskrimineras också.